De wereld verandert voortdurend. Nieuwe problemen komen en gaan en om die problemen op te lossen, zijn er ook nieuwe oplossingen die altijd komen en gaan. Het is dus niet verwonderlijk dat er van tijd tot tijd nieuwe cursussen of trainingen verschijnen. Hoewel het vakgebied van de cursussen nog steeds hetzelfde is, zijn de leerstoffen meestal anders. Zo kan de leerstof van de communicatie opleidingen die je recentelijk hebt gevolgd afwijken van de leerstof van de communicatiecursussen die je 5 jaar geleden hebt gevolgd. Dat is omdat de wereld van communicatie in deze 5 jaar is veranderd dankzij technologische vooruitgang. Het is dus beter om af en toe deel te nemen aan trainingen en cursussen om je kennis en vaardigheden te verbeteren. Op die manier kun je de steeds veranderende wereld bijbenen. Helaas maken de vele beschikbare cursussen en trainingen mensen soms een beetje in de war om te beslissen welke voor hen geschikt is. Als dat jou ook overkomt, dan moet je de volgende 3 manieren lezen om de juiste training te kiezen.
Volg je intuïtie
De eerste methode is om je intuïtie te volgen. Als je al heel lang voor een bedrijf werkt, kun je veel leren over wat je bedrijf nodig heeft uit hun databases en rapporten. Je maakt ook kennis met enkele van de problemen die het bedrijf heeft ervaren. Wanneer je deze problemen zelf probeert op te lossen, kun je enkele oplossingen bedenken. Je kunt bijvoorbeeld ontdekken dat je bedrijf een marketingprobleem heeft en dat het zijn marketing moet verbeteren door gebruik te maken van online marketing die de laatste tijd behoorlijk populair is geworden. In dit geval moet je een online marketing opleiding volgen als oplossing voor het probleem. Dan kun je (indien mogelijk voor het volgen van cursussen) ook met je leidinggevende overleggen over de oplossingen. De feedback van je manager helpt je bij het nemen van een beslissing over de te volgen training.
Vraag het aan je manager of collega’s
Een andere methode is om je manager of collega’s te vragen of zij goede trainingen op de markt kennen. Het is een goed idee om suggesties te krijgen van mensen die ervaring hebben met het werken met andere bedrijven die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ze kunnen misschien enkele goede aanbevelen die ze in het verleden hebben genomen. Als zij geen specifieke cursussen kennen, dan zou het aan jou zijn om online te zoeken of rond te vragen op het werk. Op die manier kun je zien of een van je collega’s heeft gehoord van specifieke trainingsaanbieders die mogelijk aan jouw behoeften voldoen. Sommige mensen zullen je in de goede richting kunnen wijzen, terwijl anderen geen aanbevelingen hebben voor wat je zoekt.
Probeer verschillende trainingsprogramma’s uit
Ten slotte kun je verschillende trainingsprogramma’s uitproberen en beslissen welke het beste bij je past op basis van wat je eruit haalt. Dit heeft het voordeel dat het je enkele praktijkresultaten geeft als bewijs dat een bepaald trainingsprogramma kan werken. Het betekent echter ook dat als er iets niet lukt met het ene programma, je het programma gewoon kunt afsluiten en op zoek kunt gaan naar een ander programma dat misschien beter bij je past. Veel mensen ervaren dit en daarom zijn er veel instellingen die gratis proefversies aanbieden in hun trainingsprogramma’s om de deelnemers de kans te geven om te zien of de trainingsprogramma’s aan hun behoeften kunnen voldoen of niet.